• Snabba leveranser

  • Hög kvalitet

  • info@partodepot.se

  • Kundtjänst 033-348 43 12

10% rabatt för verkstäder

VRK102024

Köpvillkor


Alla priser är inkl moms.

För att beställa måste du kunna ta emot e-post, detta för att bekräfta och fullfölja ett köp.

Du betalar säkert och smidigt via Klarna med kontokort, faktura eller delbetalning.

Leveranstiden är beroende av godsets storlek. Beställer du delarna före kl 14, har du dem normalt dagen efter, men leveranstider upp till 5 arbetsdagar kan förekomma. Alla försändelser sker med PostNord.                  

Enligt konsumentköplagen har du rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar, du betalar då själv returfrakten. Om delen är felaktig vid leverans eller går sönder inom 6 månader reklamerar du bildelen och vi ersätter den med en likvärdig.

Om du vill ångra ditt köp, reklamera eller har frågor om pågående leverans kontaktar du oss via kundservice@partodepot.se 

Partodepot ingår i Atracco Group som driver flera av Sveriges mest framstående bildemonteringar. Partodepot är helhetsleverantör vilket innebär att orderbekräftelse och faktura har avsändare Partodepot.

Nedan kan du läsa mer detaljerat om köp- och leveransvillkor.

  1. Vem får handla hos oss?

För att få handla hos oss måste du ha fyllt 18 år och vara folkbokförd i Sverige samt vara fri från betalningsanmärkningar. Vi förbehåller oss rätten att annullera en beställning av en person som har uppgivit felaktiga personuppgifter eller har betalningsanmärkning.
Partodepot riktar sig till både privatpersoner och företag.

  1. Tillämpning

Dessa villkor gäller, om inte annat har överenskommits, för alla avtal som Partodepot ingår med privatpersoner. Avtalet upprättas samtidigt som Partodepot bekräftar din beställning. Genom att beställa accepterar du de allmänna villkoren.

  1. Prissättning

Samtliga priser som anges på hemsidan är angivna inklusive moms och totalpriset inkluderar frakt men inte eventuell faktureringsavgift.

  1. Betalningsvillkor

Partodepot samarbetar med Klarna AB ("Klarna") vid kortbetalning samt vid faktura och delbetalning. Vid köp förbehåller vi oss rätten att göra en kreditupplysning genom Klarna. Insamling och behandling av dina personuppgifter samt kreditupplysning är nödvändig för att behandla ditt önskemål om 14 dagars kredit.

Klarna Checkout

Klarna Checkout gör det enkelt, flexibelt och tryggt för dig att handla på nätet. Genom att besvara ett par frågor identifierar du dig enkelt och du kan välja den betalmetod som passar dig bäst.

En finess med Klarna Checkout är att vi skiljer på köp och betalning. Först bekräftar du ditt köp och sedan väljer du hur du vill betala. Antingen med Klarna faktura eller Klarna konto – eller med kort eller banköverföring. Allt är lika säkert. Om du vill kan du koppla en PIN-kod till Klarna Checkout.

  1. Leverans- och fraktvillkor

Partodepot samarbetar med PostNord AB och levererar endast inom Sverige. Produkterna skickas antingen till ditt lokala postombud eller direkt hem till dig eller ditt företag beroende på försändelsens vikt och volym.

Leveransadress

Vid fakturabetalning med Klarna kan leveransadressen endast vara folkbokförd adress. Vid betalning med kort kan du dock ange annan leveransadress.
Om du har andra särskilda önskemål avseende leveransen anger du det i meddelandet i din beställning. Partodepot bär risken tills bildelen är avlämnad till kund. Observera att vid val av annan leveransadress övergår risken på dig när bildelen är avlämnad till angiven adress.

Leveranstid

Leveranstiden är, beroende på godsets storlek, normalt 3 – 5 arbetsdagar. Om beställningen avser mindre gods och är genomförd under ordinarie arbetsdag före kl. 14.00, sker leverans normalt efterföljande arbetsdag. Om bildelen beställs innan den är demonterad tillkommer normalt ett par dagars leveranstid.

Fraktalternativ

Det finns flera typer av frakt beroende på vikt och storlek:

  • Paket som väger upp till 20 kg levereras som postpaket till närmaste utlämningsställe. Anger du ditt mobilnummer vid beställning får du ett SMS när paketet finna att hämta ut.
  • Paket som väger mellan 20-35 kg eller skrymmande gods levereras som Företagspaket till närmaste Företagscenter. En avi skickas till dig när paketet finns att hämta på Företagscentret. Däremot skickas Företagspaket som är direkt aviserade till en företagsadress fram till dörren.
  • Paket som väger över 35 kg eller skrymmande gods som motorer, dörrar, huvar etc. skickas på pall eller i bur. Pallar körs ut till privatpersoner efter överenskommelse om dag. Om du inte är hemma på angiven tidpunkt får du själv hämta på godsterminalen alternativt betala för ny utkörning. Är pallen adresserad till ett företag körs godset ut direkt utan föregående avisering.
  • Om du anger en leveransadress (endast möjligt vid kortbetalning) till bilverkstad eller annat företag kommer Postens Företagspaket dörr till dörr att användas. Gods över 35 kg eller skrymmande gods som motorer, dörrar, huvar etc. kommer att skickas på pall eller i bur. Godset skickas direkt till företagets adress utan avisering. Är inte mottagaren anträffbar skickas en avi till kund, som själv får kontakta Posten för att få godset utkört igen mot en avgift alternativt hämta godset själv.

För vidare information se Post Nord.

SMS-avisering

Om du uppgett mobiltelefonnummer när du la din order kommer du inte att få en avi i din brevlåda. Du får istället en SMS-avisering i din mobiltelefon som berättar när och vilket ombud du kan hämta ditt paket hos.

Outlösta paket

För outlösta paket, eller om mottagaren inte vill ta emot leveransen, debiteras en avgift för att täcka transport- och administrationskostnader.

  • Brev och paket upp till 35 kg: 250 kr
  • Paket över 35 kg: 450 kr
  • Halvpall (t ex motor): 700 kr
  • Helpall och bur: 950 kr     

Klarna sköter dessa fordringar.

  1. Mottagningskontroll av gods och anmälan av transportskada

Produkter från Partodepot levereras genom Postens försorg. Det åligger köparen/godsmottagaren att vid godsets mottagande undersöka att godsets transportemballage är oskadat och säkerställa att rätt antal kolli tas emot.

Om den levererade bildelens transportemballage uppvisar skador måste bildelen omedelbart packas upp för att se om något saknas eller är skadat. Om så är fallet ska en reklamation göras till Postens Kundtjänst eller via PostNords hemsida www.postnord.se. Synlig skada reklameras omedelbart, dold skada inom 7 arbetsdagar. Vid frågor som rör anmälan om transportskada är du välkommen att kontakta Pawrtodepot/Kundservice.

I de fall köparen inte är densamme som godsmottagaren är det på köparens ansvar och skyldighet att informera godsmottagaren angående gällande villkor.

Köparen/godsmottagaren kan alltid vägra att ta emot en bildel som uppvisar skador på transportemballaget i samband med att den levereras. Köparen/godsmottagaren får inte själv skicka tillbaka skadat gods till Partodepot. Det är PostNord som ansvarar för att det skadade godset blir hämtat. Transportemballage, förpackningsmaterial, bubbelplast etc. måste sparas.

  1. Ångerrätt

Vid köp i vår Internetbutik gäller lagstadgad ångerrätt i enlighet med distans- och hemförsäljningslagen.

Du kan ångra ditt köp upp till 14 dagar (minst 7 arbetsdagar) från det att du tagit emot bildelen eller hämtat ut den via ditt postombud. För att din ångerrätt ska gälla måste den returnerade bildelen vara i väsentligen oförändrat skick, det vill säga oanvänd och i oskadat skick. Partodepot förbehåller sig rätten att granska returen och göra en bedömning om kraven för ångerrätt uppfylls. Först därefter kan returen till fullo godkännas och köpet hävas.

Om du utövar ångerrätten står du själv för returkostnaden. Eventuell återbetalning av returkostnad sker ej i samband med retur utan endast under förutsättning att returen godkänts i enlighet med vad som föreskrivs nedan.

För utövande av ångerrätten måste du meddela oss detta inom den föregivna perioden. Detta gör du genom att meddela oss via kundservice@partodepot.se innan du returnerar till oss. Retur får ej ske som postförskott eller efterkrav. Spara ditt inlämningskvitto - tänk på att du ansvarar för returförsändelsen!

När Partodepot har fått tillbaka produkten och godkänt returen sker återbetalning, i normala fall inom några dagar. Beroende på betalningsmetod och handläggningstid hos respektive bank kan återbetalningen ta olika lång tid. Återbetalning sker dock, förutsatt att returen godkänts, senast 30 dagar från det att bildelen returnerats till Partodepot.

Tänk på följande när du gör en retur:

  • Kontakta kundservice för att få en retursedel skickad till dig.
  • Spara alla kartonger och förpackningsmaterial under de 14 dagar som ångerrätten gäller.
  • Paketera bildelen väl. Bildelen ska returneras på motsvarande sätt som du fick den levererad.
  • Du som kund ansvarar för transporten tillbaka till oss. Därför är det viktigt att du skickar produkten rekommenderat.
  • Returnera bildelen i oanvänt och oskadat skick inom 14 dagar från det att du tog emot leveransen, eller hämtade ut varan via ditt Postombud.
  1. Fel i vara

Vid fel i varan kan du enligt konsumentköplagen kräva avhjälpande eller omleverans om detta kan ske utan väsentlig olägenhet för Partodepot.

Enligt konsumentköplagen måste du som köpare bevisa att felet på bildelen fanns redan vid köpet. Fel som uppkommer inom 6 månader från köpet antas dock vara ett ursprungligt fel om inte Partodepot kan bevisa motsatsen.

Partodepot ansvarar inte för fel som orsakats av felaktig montering. Partodepot ansvarar inte heller för fel som orsakats av olyckshändelse, vanvård, onormal användning eller liknande efter tidpunkten för produktens avlämnande. Med onormal användning avses bl.a. tävlingsverksamhet och trimning. Läs mer här: Konsumentköpslagen

Meddelande om fel i vara

Ett meddelande om fel måste lämnas till Partodepot inom "skälig tid" efter det att du märkt eller borde ha märkt felet (reklamation). Om du reklamerar inom 2 månader anses det alltid som skälig tid enligt konsumentköplagen.

Tillvägagångssätt vid anmälan om fel i vara

Om du vill reklamera en bildel meddelar du oss via kundservice@partodepot.se 

Returkostnader

Om du får en felaktig eller fellevererad bildel kommer Partodepot i händelse av retur att stå för returkostnaden. Om du returnerar en bildel som inte är felaktig eller fellevererad står du själv för returkostnaden såvida du inte har utnyttjat din ångerrätt och vid beställningen angivit korrekt registreringsnummer, samt att Partodepot har givits en rimlig chans att kontrollera att vald bildel passar din bil i enlighet med vad som föreskrivs i avsnitt 6 ovan.

Återbetalning

Eventuell återbetalning av pengar sker till ditt konto efter mottagande och godkännande av reklamationen.

Reklamationsfrist

Du har enligt konsumentköplagen rätt att reklamera fel i upp till 3 år från och med det datum bildelen levererades. Efter 6 månader måste dock du bevisa att felet på bildelen fanns redan vid köpet.

  1. Mellanförsäljning

Partodepot reserverar sig för mellanförsäljning. Partodepot ska efter lämnad beställning av köparen utan ogrundat dröjsmål meddela köparen om eventuell mellanförsäljning. Avtal om köp enligt dessa villkor är slutgiltigt först då Partodepot lämnar bekräftelse på att produkten kan levereras.

  1. Säkerhet och sekretess

Information om person- och kreditkortsnummer lagras inte av Partodepot utan endast av våra betalningspartners Nets och Klarna. Partodepot lagrar endast information om själva ordern.

För att få handla av oss vill vi att du lämnar ett telefonnummer som vi kan nå dig på. Det använder vi bara om vi har frågor om din order, t.ex om en av våra säljare upptäcker att bildelen inte kommer att passa i din bil. Vi kommer inte att skicka reklam el. dyl. till dig på telefon eller mobiltelefon. Däremot använder vi ditt mobiltelefonnummer för att avisera ditt paket via sms, om du har fyllt i att du vill ha det så.

De personuppgifter som behandlas av Partodepot lagras och/eller behandlas i vårt affärsdatasystem i enlighet med tillämpbar och gällande lagstiftning om skydd av personuppgifter. Till den del Partodepot hanterar dina personuppgifter förbinder sig Partodepot att respektera och skydda dessa uppgifter i enlighet med gällande lagstiftning.

På Partodepot används sessions-, text-, och tredjepartcookies för att hantera besökarens interaktion med de olika sidorna, för att analysera besökssiffror samt för att hantera betalningar på ett säkert sätt. För att kunna använda Partodepot fullt ut krävs att du accepterar cookies. Partodepot lagrar ingen personlig eller känslig information i cookies.

Information om hur du stänger av eller sätter på cookies finns i hjälpfilerna för din webbläsare. I de flesta webbläsare är hanteringen aktiverad från början.

  1. Företagsuppgifter

Nätbutiken drivs av Partodepot.
Firmanamn: Atracco AB
Kontaktadress: Druveforsvägen 32, 504 33 Borås
E-post: kundservice@partodepot.se
Telefonnummer: 08-711 26 45
Organisationsnummer: 556130-4519

  1. Kundservice

Har du frågor som rör Partodepot är du välkommen att kontakta vår kundservice. Vi hjälper dig med frågor som rör exempelvis hur du handlar på Partodepot, våra köpvillkor, din orderhistorik och reklamationer. Vi finns på plats måndag till fredag kl 07.30 - 16.00.

  1. Förbehåll

Partodepot förbehåller sig rätten att annullera beställningar om det gäller felaktigheter såsom tryckfel vid tekniska problem eller massbeställningar. Vidare svarar vi inte för de uppgifter som återges i betalningsvillkoren i avsnitt 4. I denna del hänvisar vi till våra ansvariga betalningspartners. Fakta- och prisuppgifter, dokument och tillhörande grafik som publiceras på denna server kan innehålla tekniska och/eller grafiska och typografiska fel. Partodepot friskriver sig från ansvar vad gäller varje sådan i denna server liggande information såväl från annan refererad information och/eller dokument inom eller länkad till denna publikation. Informationen här i ändras periodvis. Partodepot förbehåller sig rätten till ändring av samtlig information, inklusive - men ej begränsat till - priser och produkterbjudanden utan föregående avisering och rätten att när som helst göra förbättringar och/eller ändringar i varje slag av innehåll på denna server utan skyldighet att på särskild plats informera därom.

  1. Klarnas betalningsalternativ

Tillsammans med Klarna Bank AB (publ), Sveavägen 46, 111 34 Stockholm, Sweden, erbjuder vi följande betalningsalternativ där betalningen görs direkt till Klarna:

  • Betala inom 14 dagar: Betalningstid är 14 dagar från avsändandet av varorna. Villkoren för betala inom 14 dagar finner du här.
  • Dela upp:
  • Fast delbetalning: Fast delbetalning från Klarna innebär att du delar upp din betalning på 6, 12 eller 24 månader (och hos vissa butiker t.o.m. 36 månader). Du vet från början vilken din månadskostnad blir – och du vet när du har betalat klart.
  • Konto: Klarna Konto är en kontokredit som tillhandahålls av Klarna och som ger kredittagaren möjlighet att delbetala sina köp månadsvis med minst 1/24 (minimum 50 SEK) av totala utnyttjade kreditbeloppet eller i enlighet med de i kassan godkända villkoren.

Du hittar mer information om Klarna här och kan läsa deras användarvillkor här.

För att kunna erbjuda en uppsättning av olika betalningsalternativ behöver vi dela dina person-, kontakt- och orderuppgifter med leverantören av respektive betaltjänst. Vi rekommenderar dig att läsa vår sekretesspolicy här.

Användningen av dessa uppgifter regleras i enlighet med gällande dataskyddslag och Klarnas sekretesspolicy.

För att vi ska kunna erbjuda dig Klarnas betalsätt behöver vi dela vissa av dina personuppgifter till Klarna, så som kontakt- och orderinformation, för att Klarna ska kunna bedöma om du kan erbjudas deras betalningsmetoder och för att skräddarsy betalsätten åt dig.

Mer information om Klarna kan du hitta här. Användningen av dessa uppgifter regleras i enlighet med gällande dataskyddslag och Klarnas dataskyddspolicy.