AGM "Absorbed glass mat" (ingen flytande elektrolyt)
AGM batterier har allt mer blivit den vanligaste batteritypen i modernare bilar.
Det beror på att modernare bilar förbrukar mer ström samtidigt som många är utrustade med start/stopp-funktion vilket kräver mer av batteriet.
Ett AGM batteri är likt ett vanligt blybatteri men skillnaden är att det ligger glasfibermattor mellan blyplattorna vilket gör att batteriet blir mer stryktåligt och man kan ladda ur det djupare. Samt att batteriet har ingen flyttande syra.
Långlivslängd ca 350 000 motor-starter
- Perfekt för start/stop-system och elfordon.
- Tål flest cykler på startbatteri-marknaden.
- Tät och läckagesäker design, vilket ger säkrare montering.
- Motsvarar originalbatteriet perfekt.
EFB (Enhanced Flooded Battery)
EFB batterier är en utvecklad form av SMF batteriet som är tillverkat för att klara av Start/ Stopp bilarnas hårda krav. EFB sitter även i lastbilar och bussar där det ofta är korta körningar och mycket elektronisk utrustning.
Cirka 265 000 motor-starter
- Kompatibelt med Start/Stop-system.
- Ökad livslängd, tål djupa-urladdningar
- Motsvarar originalbatteriet perfekt.
SMF (Sealed Maintenance Free)
Underhållsfria batterier har länge suttit i bilar och har varit den ledande standarden fram till nu.
Det är fortfarande många bilar som har vanliga blybatterier än idag och även där finns det stor skillnad på pris och kvalitet.
Lång livslängd, ca 45 000 motor-starter.
- Motsvarar originalbatteriet perfekt.
- Fungerar utmärkt i kylan.
Spänningen i batteriet
Spänningen i fulladdad cell är 2,12 Volt. Det innebär att ett fulladdat batteri som har sex celler har en sammanlagd spänning på 12,72 Volt. Ett batteri med tre celler har en spänning på 6,36 Volt.
Om ett 12-Voltsbatteri är "halvladdat" har det en laddningsgrad på ungefär 12,4 Volt. Om batteriet har en laddningsgrad på under 12,4 Volt (12,2 Volt är kritiskt) bör det laddas.
Därför är det viktigt med laddning
När batteriet laddas ur övergår blyet och blyoxiden som tidigare fanns på blyplattorna till blysulfat. Blysulfatet bildar också vatten som späder ut svavelsyran. Att det bildas blysulfat är en helt naturlig del av processen i ett batteri. Vid en uppladdning av batteriet återskapas nämligen blysulfatet till bly, blyoxid och svavelsyra.
Om batteriet får stå urladdat under en för lång tid växer kristallerna av blysulfat så mycket att det kan inträffa en sulfatering. Vid en sulfatering förstörs batteriet helt och hållet eftersom det inte går att återskapa så stora kristaller till bly, blyoxid och svavelsyra. Det är vid en sulfatering som batteriet försämras.